دانلود نشریه سیاست‌گذاری اجتماعی شماره 3 | پرونده ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی

SocialPolicy3

نشریه سیاست‌گذاری اجتماعی که زیر نظر انجمن علمی دانشجویی سیاست‌گذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی منتشر می‌شود در شماره سوم خود به مبحث آموزش عمومی و آموزش عالی پرداخته‌است. این نشریه به صورت هم‌زمان در دانشکده‌‌های علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تهران منتشر می‌شود.

در مقدمه این شماره آمده‌است که:

برخورداری از آموزش یکی از حقوق بدیهی هر انسانی است و یکی از ابزارهایی ست که انسان‌ها بتوانند زندگی خود را بهبود ببخشند. به تعبیری دیگر برخورداری از آموزش شانس‌های زندگی فرد را افزایش می‌دهد.
هنگامی‌که ما آموزش را یکی از حقوق بدیهی هر انسانی تلقی می‌کنیم ازیک‌طرف منظور ما این است که هر شهروندی در جامعه باید فارغ از رنگ، نژاد، مذهب، ملیت و زبان خود بتواند ازاین حق برخوردار شود. درحالی‌که متأسفانه خبرهایی به گوشمان می‌رسد از اینکه دانشجویانی از حقوق بدیهی خودشان یعنی تحصیل در دانشگاه به دلایلی غیرقابل‌توجیه محروم شده اند. از طرف دیگر هنگام صحبت از آموزش به‌عنوان یکی از حقوق بدیهی منظور ما این نیز هست که باید ابزارها و سازوکارهای لازم جهت تحقق این حق فراهم شود. درحالی‌که بر طبق گفته‌های معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی 98-97 حدود 142 هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی داشتیم.
کالایی شدن آموزش نیز بحث مهم دیگری است که این روزها صحبت‌های زیادی را پیرامونش می‌شنویم. درحالی‌که بر اساس اصل سی‌ام قانون اساسی کشورمان: دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصيلات عالي را تا سرحد خودكفائي كشور به‌طور رايگان گسترش دهد. وظیفه‌ای که به نظر می‌رسد از جانب دولت‌ها به فراموشی سپرده‌شده است و ما شاهد گسترش مدارس غیرانتفاعی در مقاطع پیش از دانشگاه و افزایش ظرفیت دوره‌های شبانه و پردیس و کاهش ظرفیت دوره‌های روزانه در دانشگاه‌های کشورمان هستیم. درواقع این روزها آموزش نیز به کالایی بدل شده است و شهروندان برای برخورداری از آن باید هزینه پرداخت کنند.
یکی از حوزه‌های مهم سیاست‌گذاری اجتماعی در هر کشوری آموزش است و آموزش ازاین‌جهت برای سیاست‌گذاری اجتماعی محل توجه است که با نیل به آموزش برابر برای شهروندان می‌توانیم فقر و نابرابری‌های اجتماعی را کاهش دهیم، زنان را توانمند سازیم و شهروندان را قادر سازیم تا از تمام توان و ظرفیت‌های خودشان استفاده کنند.
به دلیل اهمیت آموزش در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی که پیش‌تر ذکر کردیم، بر آن شدیم که در این شماره نشریه پرونده ویژه‌ای را به آموزش اختصاص دهیم.

عناوین یادداشت‌های این شماره:

  1. نابرابری در آموزش؛ ضرورت پایش مستمر: رضا امیدی، فاطمه مقدسی، میرشاهین فاطمی
  2. خصوصی‌سازی و سلب مالکیت عمومی به سود اقلیت: جعفر ابراهیمی
  3. ده ویژگی بهترین سیستم آموزش جهان (فنلاند): ترجمه کیمیا غلامی
  4. مدرسه طبیعت؛ چرایی و چگونگی: محمد عظیمی
  5. تحصیل مهاجران افغانستانی در ایران: حسینی
  6. معلمان در متن، اما مطرود : مصاحبه با جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان
  7. بازار دانشگاه: علی‌رضا چمن‌زار
  8. خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران: مهسا صفی صمغ‌آبادی
  9. هیئت علمی یا هیئت میلی؛ نقد وضعیت آنومیک جامعه آکادمیک: سروش بهامی
  10. زنان کجای نظام آموزشی قرار دارند؟ : سارا نوری
  11. دانشگاه و ساخت سوژه متناسب با خود: نیلوفر نادری
  12. معرفی کتاب انسان دانشگاهی: افرا حامدزاده

مطالعه آنلاین و دریافت نشریه سیاست‌گذاری اجتماعی:

خروج از نسخه موبایل