زنگ خطر آسیب های اجتماعی و تعمیق شکاف جنسیتی به صدا درآمده است

سیمین کاظمی | جامعه شناس

iranian people poverty

EPA/ABEDIN TAHERKENAREH

لازم نیست کسی جامعه شناسی خوانده باشد یا متخصص مسایل اجتماعی باشد تا دریابد که با بدتر شدن وضعیت اقتصادی و سقوط ۵۰ درصد مردم به وضعیت فقر مطلق چه اتفاقات نامطلوبی در انتظار جامعه ماست.
با اندکی دقت در حال و روز جامعه می توان صدای زنگ خطر آسیب های اجتماعی را شنید؛ و با کمی فراست می توان در آینه امروز ، فردای نزدیکی را دید که علاوه بر بزه و جرایم خشن و غیر خشن مسایلی همچون اعتیاد، ناتوانی و بازماندن سومصرف کنندگان مواد از ورود به روند درمان، روسپی‌گری، افزایش کودکان کار، بی خانمانی، بدتر شدن وضع سالمندان و افراد کم توان در آن افزایش یافته است.

با توجه به توزیع جنسیتی نابرابر فقر که زنان را بیش از مردان در خود فرو می برد، آنچه در چنین فردایی در انتظار زنان، به ویژه زنان طبقات پایین و متوسط پایین است، به مراتب ناگوارتر از مردان خواهد بود. تعمیق شکاف جنسیتی، اخراج زنان از مشاغل متزلزل، کاهش دستمزد یا افزایش نیافتن دستمزد، کاهش استخدام یا امتناع از به کار گرفتن زنان، افزایش خشونت خانوادگی، ازدواج دختربچه ها و رانده شدن زنان سرپرست خانوار به وضعیت فلاکت بار از محتمل ترین مسایلی هستند که با بدتر شدن وضعیت اقتصادی زنان را تهدید می کنند.

فردا نگران کننده است و پیش از اینکه دیر شود، باید زنگ خطر را شنید و با حمایت از گروه های در معرض خطر از بدتر شدن وضعیت آسیب های اجتماعی و تشدید نابرابری جنسیتی پیشگیری کرد.

خروج از نسخه موبایل