5 نمودار در مورد دیدگاه‌های آزادی مطبوعات در سراسر جهان

ترجمه/ کوثر درزی‌نژاد (دانشجوی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی)

از زمانی که در سال ۱۹۹۳ سازمان ملل متحد ۵ می را به‌عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرد،  در این روز اصول بنیادی آزادی رسانه گرامی داشته می­شود، چگونگی این آزادی ارزیابی می­شود و همچنین  خبرنگارانی که در مسیر این وظیفه جان خود را از دست دادند نیز تکریم می‌­شوند. برای توضیح این روز، پنج نمودار گردآوری شده که نظر مردم جهان را در مورد آزادی مطبوعات نشان می­‌دهد؛ تمام یافته‌­ها از مرکز پیمایش­‌های پیو ریسرچ۱ گرفته شده است.

۱- بر اساس داده­‌های پیمایشی که در سال ۲۰۱۹ در ۳۴ کشور انجام گرفت، اکثریت شهروندان اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین، معتقدند که آزادی مطبوعات بسیار مهم است.

بیشترین آمار مربوط به یونان است که ۸۹ درصد مردم معتقدند که گزارش اخبار در رسانه‌­ها بدون سانسورهای دولتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در بسیاری از کشورهای دیگر اعم از استرالیا، ترکیه، فیلیپین، اوکراین، آفریقای جنوبی و نیجریه نیز اکثریت شهروندان نظری مشابه دارند. تقریباً نیمی از بزرگ‌سالان در کشورهای کره جنوبی، ژاپن، اسرائیل، اندونزی، روسیه، هند، تانزانیا و لبنان نیز آزادی مطبوعات را بسیار مهم می­دانند.

chart1

۲- در بسیاری از کشورها، حمایت از آزادی مطبوعات از سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرد.

از سال ۲۰۱۵ درصد افرادی که معتقدند گزارش اخبار در رسانه‌­ها باید بدون سانسور دولت یا حکومت صورت بگیرد در ۱۱ کشور افزایش پیدا کرده‌ ­است؛ این میزان در کشورهای فرانسه، بریتانیا و ترکیه ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. هم‌زمان با افزایش این خواسته، شاهد کاهش آزادی رسانه‌­ها در سراسر جهان در این بازۀ زمانی بوده‌­ایم (علاوه بر این، در این بازۀ زمانی حمایت از آزادی بیان نیز به همراه آزادی رسانه در ۱۰ کشور افزایش پیدا کرده است). هم‌زمان، درصد افرادی که در سال­های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بر اهمیت آزادی مطبوعات تأکید کرده­اند در کشورهای آلمان، ایتالیا، روسیه و برزیل رو به کاهش بوده است.


۳- در اکثر کشورهای مورد پژوهش،  افراد تحصیل‌­کرده بیش از افرادی با تحصیلات پایین بر آزادی مطبوعات تأکید می­کنند.

در ۲۸ کشور از ۳۴ کشور مورد پژوهش در سال ۲۰۱۹، تفاوت فاحشی میان نظرات افرادی با تحصیلات بالا نسبت به افرادی که کمتر تحصیلات دارند وجود دارد. این تفاوت در کشورهای فرانسه و هلند بیشتر است جایی که افرادی که تحصیلات بیشتری دارند احتمالاً ۲۶ درصد بیش از سایرین به آزادی مطبوعات قائل­‌اند. (این الگو صرفاً مختص آزادی مطبوعات نیست: در ۲۷ کشور از ۳۴ کشور مورد پژوهش افراد تحصیل‌­کرده اهمیت خاصی برای اینترنت آزاد و بدون سانسور قائل‌­اند؛ همچنین این افراد در ۲۰ کشور بر آزادی افراد برای بیان نظرات خود بدون دخالت و سانسور دولت‌­ها تأکید می­‌کنند؛ در میان تعدادی از کشورها، افراد با تحصیلات پایین احتمال کمتری دارد که جوابی مشابه به این پرسش­‌ها بدهند). در این پژوهش، آفریقای جنوبی تنها کشوری بود که افرادی با تحصیلات کمتر بر آزادی رسانه بیشتر از سایرین تأکید کردند.

۴- اروپایی­‌های غربی با دیدگاه‌های پوپولیستی بیش از غیرپوپولیست‌­ها به اهمیت رسانه‌های خبری در عملکرد جامعه­‌شان معتقدند.

این الگو در هفت‌کشور از هشت کشور اروپای غربی که توسط مرکز پیمایش پیو ریسرچ در سال ۲۰۱۷ انجام‌شده، مشاهده‌شده است (به‌استثنای اسپانیا). تفاوت دیدگاه‌های پوپولیست‌­ها و غیرپوپولیست­‌ها بیشتر از کسانی بود که خود را در اردوگاه ایدئولوژیک راست و چپ قرار می­دهند. برای مثال در هلند، پوپولیست‌­ها ۲۰ درصد کمتر از غیرپوپولیست‌­ها بر اهمیت اخبار رسانه‌ها در عملکرد جامعه تأکید کردند (۳۵ درصد در برابر ۵۵ درصد). درحالی‌که تفاوت دیدگاه‌های اردوگاه راست و چپ در این مورد فقط ۸ درصد بود.

۵- بر اساس پیمایش سال ۲۰۱۷ در ۳۸ کشور، اکثر افراد معتقدند که سازمان­‌های خبری در کشورهایشان در انتشار اخبار اتفاقات مهم بسیار خوب عمل می­‌کنند.

بااین‌حال رتبه­‌بندی رسانه‌های خبری مورد بررسی قرار گرفت: در میان کشورهای مورد بررسی، حدود ۲۶ درصد معتقدند که رسانه‌های خبری در انتشار اخبار اتفاقات مهم بسیار خوب عمل می­‌کنند. بالاترین رتبه‌­بندی رسانه‌ها به صحرای جنوب آفریقا و منطقۀ اقیانوسیه در آسیا برمی‌­گردد؛ در این دو منطقه به ترتیب ۸۲ درصد و ۷۴ درصد گفتند که رسانه‌ها در پوشش اخبار مهم و جدید خوب عمل می­‌کنند. علاوه بر این، اکثریت در یونان و کرۀ  جنوبی از عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار مهم ناراضی بودند.


۱- این متن در ۱ می ۲۰۲۰ توسط Aidan Connaughton در سایت پیو ریسرچ منتشر شده است.

خروج از نسخه موبایل