«حوّا، حالا وقت خودکشی‌ست!»

مهدی تدینی

عجیب است اگر نام همسرِ «آدمی» که باعث مرگ میلیون‌ها نفر شده است، «حوّا» باشد؟ عجیب است اگر زن و مردی امشب ازدواج کنند و فردا خودکشی کنند؟ در عصر ادیان سیاسی و ایدئولوژی‌های توتالیتر هیچ‌چیز عجیب نیست، حتا مورد زنی چون «اِفا براون»…

حوا (یا به تلفظ آلمانی: «اِفا»)[Eva Braun] در عکاسیِ هاینریش هوفمان کار می‌کرد، عکاس معروفی که از قضا عکاس مخصوص هیتلر بود. در دهۀ 1920 یکی از کشف‌های بزرگِ سیاستمداران «پروپاگاندا» (تبلیغات) بود و در این میان، عکاسی، فیلمسازی و انتشارات (از کتاب تا بولتن) بهترین ابزار برای پروپاگاندای احزاب بود. هیتلر در محل کارِ عکاس خود با حوا آشنا شد، از 1929، وقتی حوا فقط 17 سال داشت و 23 سال از هیتلر کوچک‌تر بود. رابطۀ آن‌ها رفته‌رفته عمق یافت و حوا شد معشوقۀ هیتلر؛ گرچه هیتلر هیچ تمایل نداشت رابطه‌شان علنی شود، به خصوص آن‌که چند سال بعد (1933) پیشوای آلمان شد. هیتلر می‌گفت «با آلمان ازدواج کرده است» و وقت زندگی زناشویی ندارد، اما نزدیک‌ترین معتمدان او می‌دانستند زنی که در اقامتگاه هیتلر زندگی می‌کند «مستخدمه» نیست، معشوقه‌اش است!

حوا مرگ را به زندگی بدون آدولف (هیتلر) ترجیح می‌داد، نشانه‌اش هم این بود که در سال 1932 دو بار خودکشی کرد، یک بار به سینۀ خود شلیک کرد و دیگر بار چند ماه بعد به گلوی خود، اما هر دو بار زنده ماند. سه سال بعد هم به قصد خودکشی قرص خورد، که این بار هم زنده ماند و هر بار بعد از این خودکشی‌ها رابطه‌اش با هیتلر نزدیک‌تر می‌شد. شاید برای آدولف، که حالا پیشوای ژرمن‌ها بود و از اطرافیانش فقط سرسپردگی می‌خواست این خودکشی‌ها نشان سرسپردگی حوا بود.

هیتلر اقامتگاه کوهستانی معروفی داشت (برگهوف) که حوا نیز از 1936 در آن‌جا اقامت داشت، اما همچنان باید به هنگام حضور مقامات بلندپایۀ دولتی یا مهمانان خارجی از هیتلر فاصله می‌گرفت. خواهر حوا، گرتل، در سال‌های بعد با افسر جاه‌طلبی که رابط هیتلر با اس.اس بود ازدواج کرد و به این ترتیب از این پس حضور حوا در نزدیکی هیتلر برای افکار عمومی توجیه بیش‌تری داشت.

اما وضع میدان‌های جنگ برای آلمان رو به وخامت نهاده بود و هیتلر در سنگری در برلین اقامت داشت. مارس 1945 حوا هم به آن‌جا رفت. ارتش سرخ در حال پیشروی به سوی برلین بود و خبرهای بد روزبه‌روز بیش‌تر می‌شد. تی. اس. الیوت، شاعر انگلیسی، گفته بود «آوریل بی‌رحم‌ترین ماه‌هاست» و برای آلمان و پیشوایش آوریل به راستی بی‌رحم‌ترین ماه‌ها بود؛ و هم برای حوا.

پیشوا در واپسین روزهای آوریل وصیتنامۀ سیاسی‌اش را دیکته کرد و با این وصیتنامه از همسر اولش، یعنی از آلمان، جدا شد. آلمان، آلمانِ ویران، آلمان پاره‌پاره‌شده و در حال سقوط را رها کرد. هیتلر گفته بود وقتی برای زندگی زناشویی ندارد، اما اکنون که از آلمان جدا شده بود وقت زندگی زناشویی بود، وقت ازدواجی دیگر. و همین هم شد. 29 آوریل حوا و آدولف هیتلر ازدواج کردند، شاهدان عقدشان نیز یوزف گوبلس و مارتین بورمان بودند. حوا اکنون آدولف را تمام و کمال مال خود کرده بود. اما وقت تنگ بود، وقت برای زندگی، برای بودن کنار مردش، برای فیلم گرفتن و رو به دوربین لبخند زدن… ساعت آخرین دانه‌های شن‌ را بر سر حوا و آدولف می‌ریخت. هر دانۀ شن که فرومی‌افتاد صدای انفجار می‌آمد…

سی‌ام آوریل، آخرین دانۀ شن فروافتاد، و حوا و آدولف فردای ازدواجشان خودکشی کردند. حوا با سم، آدولف با تپانچه. نزدیکان جنازه‌های آن‌ها را از پناهگاه بیرون آوردند و سوزاندند و بقایای آن‌ها را دفن کردند. چند روز بعد ارتش سرخ به پناهگاه پیشوا رسید و جنازه‌های دفن‌شده را شناسایی و بعد دوباره آن‌ها را دفن کرد. محل دفن جنازۀ هیتلر و حوا چند بار عوض شد و در نهایت در سال 1970 به دستور رئیس کا.گ.ب بقایای جنازه‌ها سوزانده شد و خاکستر آن به آب داده شد.

آلمان و حوا هر دو معشوقۀ هیتلر بودند و هر دو سرنوشت یکسانی داشتند: «خودکشی». نوعی «اینهمانی» میان آلمان و حوا وجود دارد. سرسپردگی به هیتلر برای هر دو معشوقۀ او، چه آلمان و چه حوا، سرنوشتی بهتر از مرگ نداشت. خودکشی اوجِ «خودویرانگری» است و این خودویرانگری در ایدئولوژی هیتلر نهفته بود. آلمان نیز گام به گام در مسیر این خودویرانگری پیش رفت و در نهایت به دست هیتلر خودکشی کرد. ایدئولوژی هر قدر خردستیزتر باشد خودویرانگری بالقوۀ بیش‌تری دارد. خردستیزی رابطۀ فرد با واقعیت را از میان می‌برد و فردِ ایدئولوژی‌زده دسترسی‌اش به واقعیت را از دست می‌دهد و نهایت این راه «خودویرانگری ایدئولوژیک» است.

در بالا ویدئویی از «اِوا براون» ببینید و در ادامه تصاویری از هیتلر و اوا براون که از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌است.

hitlerbraun 56a48c923df78cf77282ef14
خروج از نسخه موبایل