دانلود رایگان مقالات علمی و پژوهشی

مقالات علمی که در ژورنال‌های بین‌المللی منتشر می‌شوند، به صورت دسترسی باز (Open Access) و پولی منتشر می‌شوند. در حالت پولی، به صورت میانگین بین 10 تا 30 دلار باید برای هر مقاله پرداخت شود که فارغ از مشکلات در پرداخت‌های آنلاین بین‌المللی، هزینه بسیار زیادی نیز برای دانشجویان دارد. در سلسله نوشته‌ها و فیلم‌هایی که در انگاره منتشر خواهد شد، به معرفی سایت‌هایی خواهیم پرداخت که یا به عنوان منبعی برای مقالات دسترسی باز، آرشیو کاملی در اختیار شما قرار خواهند داد و یا گروهی از سایت‌های دیگر که با شعار دسترسی آزاد به اطلاعات علمی، آرشیوی غنی از مقالات علمی، کتاب‌های غیرداستانی، ژورنال‌های علمی و … در اختیار شما قرار می‌دهند.

در این نوشته به معرفی موتورهای جست‌و‌جوی مقالات دسترسی باز نظیر Unpaywall و سایت‌های بزرگی مانند Sci-hub که دسترسی به متون آزاد و پولی را فراهم کرده‌است، خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید: دسترسی رایگان به سایت‌های مشهور علمی – خبری

 

unpaywallUnpaywall

Unpaywall،  سایتی غیرانتفاعی است که به منظور دسترسی هر چه بیشتر پژوهشگران به مقالات دسترسی باز (Open Access) راه‌اندازی شده‌است. این سایت از مخازن دسترسی باز مقالات علمی-پژوهشی پشتیبانی می‌کند. طبق اطلاعات سایت با بیش از 50.000 هزار ناشر همکاری دارد و طبق آمار سایت در این لحظه بالای 20میلیون مقاله را در پوشش می‌دهد. کارکرد این سایت کاملا قانونی و گفته می‌شود که بین 50 تا 85 درصد مقاله‌ها را پوشش می‌دهد. برای کارکردن با این سایت نیاز به نصب افزونه اختصاصی آن در فایرفوکس و گوگل کروم دارید.

 

ResearchGate

ریسرچ‌گیت ResearchGate را  به عنوان شبکه‌ اجتماعی آکادمیک می شناسند. بسیاری از نویسندگاه و محققانی که در دنیا می‌شناسید، در این سایت عضو هستند و پروژه‌ها، مقاله‌ها و کتاب‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. شما می‌تونید از خود نویسنده درخواست متن کامل مقاله را کنید.

 

آدرس‌های جدید دسترسی به Sci-hub و Libgen (به روزرسانی شده)

 

 

Library Genesis

یکی از مشهورترین دایرکتوری‌های مقالات Library Genesis است. این سایت که به اختصار libgen نامیده می‌شود، در بسیاری از کشورها که از قوانین کپی‌رایت حمایت می‌کنند، غیرقانونی اعلام شده و دسترسی به آن نیز تخلف است. این سایت بیش از 2 میلیون مقاله، ژورنال، کتاب‌های غیرداستانی علمی و پژوهشی را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین در بخش‌های دیگر آرشیوی غنی از کتاب‌های تصویری (کمیک)، کتاب‌های داستانی و کتاب‌های غیرانگلیسی را قرار داده‌است.

آدرس‌های در دسترس Library Genesis: (تاریخ 31/6/97)

http://gen.lib.rus.ec
http://libgen.pw

http://libgen.io

B-OK

سایت b-ok.org نیز همچون LibGen آرشیوی غنی از کتاب‌ها و مقالات را در اختیار شما قرار می‌دهد. طبق اطلاعات سایت بیش از 2.5میلیون کتاب و نزدیک به 52.5 میلیون مقاله در آرشیو سایت قابل دسترسی است. سایت کاربری سختی ندارد و در منوی جست و جو عبارت خود را زده و از بین مقاله و کتاب موردی که می‌خواهید را دانلود می‌کنید.

آدرس‌های در دسترس: (تاریخ 31/6/97)

b-ok.org
b-ok.xyz
b-ok.xyz

Sci-Hub

سایت Sci-hub به عنوان بزرگترین سایت آرشیوی مقالات و کتاب‌های علمی و پژوهشی شناخته می‌شود. بخش بزرگی از آرشیو دو سایت قبلی از Sci-hub تامین می‌شود. این سایت به صورت غیرقانونی با شعار دانش برای همه (knowledge to all) در سال 2011 راه‌اندازی شده‌است و طبق گفته سایت، بیش از 70 میلیون کتاب را در خود جای داده‌است. با Sci-hub شما به بیش از 99٪ نوشته‌های منتشر شده دسترسی خواهید داشت. برای جست‌و جوی مقالات شما باید کد DOI یا آدرس آن را در سایت وارد کرده و دکمه جست و جو را فشار دهید.

آدرس‌های در دسترس Sci-Hub: (تاریخ 31/6/97)

sci-hub.se
sci-hub.tw
scı hub.is
sci-hub.shop
80.82.77.83
scihub22266oqcxt.onion.link (Tor)

اگر سوالی در این زمینه داشتید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا پاسخ داده شود.

خروج از نسخه موبایل