کارگاه تخصصی تحلیل تطبیقی-تاریخی (CHA)

انجمن علمی سیاست گذاری اجتماعی (تعاون و رفاه اجتماعی سابق) برگذار می‌کند

photo 2019 05 09 14 57 23 youdwg 1انجمن علمی سیاست‌گذاری اجتماعی (تعاون و رفاه اجتماعی سابق) برگزار می‌کند:

کارگاه تخصصی تحلیل تطبیقی-تاریخی (CHA)

مدرس: نیما شجاعی
دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی

زمان: چهارشنبه و پنج‌شنبه، 25 و 26 اردیبهشت و 1 و 2 خرداد، ساعت 9-13
مکان: دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبائی، سالن ارشاد

هزینه: رایگان
اولویت: دانشجویان تحصلات تکمیلی و کسانی که مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اجتماعی را گذرانده‌اند.
ظرفیت محدود
ثبت‌نام: 09303302400

تحلیل تطبیقی – تاریخی یکی از روش‌های تحقیق مهم در جامعه‌شناسی تاریخی است که می‌توان از آن در بررسی موضوعات مرتبط با نهادها، تغییرات نهادت و دگرگونی‌های بزرگ استفاده کرد. در اینجا باید آگاه بود که «تاریخ» مهم است و گفتنی است که زمانی که نهادها و تغییرات نهادی موضوع پژوهش قرار می‌گیرند بایستی به تاریخ رجوع کرد و از منظری تاریخی و با توجه به اصل «وابستگی به مسیر طی شده» آن موضوعات را موردبررسی قرارداد. اگرچه اندیشمندان بسیاری به‌عنوان تاریخ‌نگار در سده‌های گذشته، چنین بینشی را ترویج داده‌اند، اما، آنچه از اصل «بازگشت به تاریخ» در تحلیل تطبیقی تاریخی مراد می‌شود، حاصل تفوق دیدگاهی متفاوت و جدید در بررسی واقعیت‌های اجتماعی است.

روش تحلیل تطبیقی- تاریخی مبتنی بر هستی‌شناسی جدیدی از جهان اجتماعی شکل‌گرفته است که درگذشته و در دیگر روش‌ها وجود نداشته است. درنتیجه، بایستی اذعان داشت که این روش، عمر چندانی ندارد، و هم‌اکنون تنها دو سه دهه است که درنتیجه تلفیق روش‌های مختلف، متولدشده است. در دیدگاه‌های متأخر این روش، دوگانه‌ی فردگرایی و جمع‌گرایی ازمیان‌رفته است، و مطابق با پژوهش‌های منطبق با این روش، به‌جای آن دوگانه‌ها، بر لحظات محتمل ساختاری تأكید می‌شود، لحظاتی که در آن‌ها، انتخاب‌های کنشگران و میزان عاملیت ایشان می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در سیر رخدادهای آتی داشته باشد. مطابق با رویکردهای رایج در این روش کشورهای دارای دولت، معمولاً موارد مناسبی برای تحلیل تطبیقی- تاریخی هستند، که می‌توان در این‌ها حداقل چند موضوع را موردبررسی قرارداد: انقلاب‌ها، سیاست‌های عمومی، خدمات و رفاه اجتماعی، رژیم‌های اقتدارگرا و دموکراتیک.
گفتنی است که با توجه به مبانی و مبادی موجود در تمامی دیدگاه‌های «توسعه» که تأكید بر روش‌شناسی یکی اساسی‌ترین و محوری‌ترین بایسته‌های «نظام دانش» برآمده از آن‌ها برای نظریه‌پردازی و گام برداشتن در جهت توسعه است، و با توجه به اهمیت و کاربست روزافزون روش تحلیل تطبیقی تاریخی در پژوهش‌های اجتماعی مرتبط با موضوع «توسعه» در سطح جهان، ما نیز ضروری می‌دانیم که در پژوهش‌های خود، از چنین روش‌هایی بهره برده، و در مورد مسائل مختلف و مهم کشورمان به کار بندیم تا بتوانیم برای تحقق توسعه برنامه‌ریزی نماییم.

هدف از اين كارگاه آشنايي با تحليل تطبيقي-تاريخي، از منظر رويكرد و روش است. ازاین‌رو، در اين كارگاه تلاش می‌شود تا به‌صورت مقدماتي رويكردها و روش‌های موجود در تحليل تطبیقی-تاریخی در طي چهار جلسه، آموزش داده‌شده، و در انتها دانشجويان به‌صورت نظري و عملي با كاربرد آن در موضوعات مختلف آشنا گردند.

خروج از نسخه موبایل