وقت تعامل با ایران فرا رسیده است

نویسنده: GÜVEN ترجمه: دکتر اسفندیار خدایی

photo 1526778548025 fa2f459cd5c1

احتمالاً خبر دارید که هفته قبل مسئولان سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا به مجلس سنا چه گزارش داده‌اند. تمام این مسئولان آمریکایی در صحن سنا گواهی داده‌اند که ایران به دنبال ساخت بمب اتم نیست. قاعدتاً این خبر خوبی برای منطقه پرآشوب ماست. حال باید برای چه سیاستی در قبال ایران در پیش گرفت؟ وقت تعامل با ایران فرا رسیده است. این گزارش سیا معلوم ساخت که سیاست اتحادیه اروپا و ترکیه برای تعامل با ایران خیلی درست‌تر از جایگزین آمریکایی و اسرائیلی بود.

اما رئیس‌جمهور ترامپ به دنبال چیز دیگری می گردد. کافی است به توییت ترامپ دقیقاً پس از گزارش مسئولان اطلاعاتی به سنا نگاه کنید. ترامپ می‌نویسد: (مسئولان امنیتی آمریکا فوق العاده ساده‌لوح و منفعل به خطر ایران نگاه می کنند. آنها در اشتباه هستند). اما این ادعای ترامپ است که نادرست و ساده‌لوحانه است. این مسئولان قطعاً قبل از حضور در سنا گزارش خود را به به رئیس‌جمهورشان هم ارائه داده‌اند. اما حالا که نظرشان را آشکارا و برای عموم اعلام کرده اند، ترامپ با این توییت به آنها حمله می کند. ترامپ در عبارتی تحقیرآمیز می‌گوید: (این ماموران اطلاعاتی باید هنوز برگردند و به مدرسه بروند.) اما چرا یک رئیس‌جمهور آمریکا باید اینگونه یک جدال همه‌جانبه را با ماموان اطلاعاتی زیردست خودش به راه اندازد؟

آنچه ما می بینیم یک رئیس جمهور دمدمی مزاج است. اگر از من سوال کنند می گویم ترامپ فقط از یک چیز می‌ترسد و آن مخالفت افکار عمومی با خودش است. ما مردم خاورمیانه به این چیزها عادت کرده‌ایم.تصمیم‌سازان دمدمی مزاج از این می‌ترسند که اشتباهات آنها علنی شود. بنابراین اگر راهبرد خاصی در نظر دارند، همیشه آن را از افکار عمومی پنهان می‌کنند. حتی اگر مصلحت همگان در کار باشد آنها بر حرف نادرست خود اصرار می‌ورزند. من حدس می‌زنم که آن ماموران اطلاعاتی آمریکا هم این را می‌دانستند. اما آنها می خواستند که از این فرصت حضور در سنا قدم کوچکی برای اصلاح مسیر کشور بردارند. ترامپ بعداً عکسی را از این ماموران که دور میز او جمع شده بودند توییت کرد و اینگونه نوشت: (یک جلسه مهم با تیم اطلاعاتی در کاخ سفید که به من توضیح دادند درباره آنچه که روز سه‌شنبه در مجلس سنا گزارش دادند. این جلسه سنا توسط رسانه ها بطور نادرستی انعکاس یافت که مثلاً ما با ایران و داعش و کره شمالی مشکلی نداریم.) ترامپ اینجوری قضیه را جمع و جور می کند.

دنیا طالب آن است که آمریکا سیاست خود را در قبال ایران تغییر بدهد. زیرا اولاً، ایرا ن به دنبال ساخت بمب اتم نیست. و این را قدرتمندترین نهاد اطلاعاتی جهان یعنی سازمان سیای آمریکا در مقابل مجلس سنا گواهی می‌دهد. ثانیاً، انقلاب تکنولوژیک خاورمیانه را همانند سایر مناطق دنیا متحول می سازد. پیشرفت تکنولوژی و استخراج نفت آسانتر و کاهش مصرف به دلیل تکنولوژی برتر، قیمت نفت را پایین نگاه خواهد داشت. به همین دلیل است که روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس به تکاپو برای متحول ساختن اقتصاد خود افتاده‌اند تا از وابستگی به نفت بکاهند. درست مانند کسی که پنجاه سال سیگار کشیده است و حالا می‌خواهد برای اولین بار ورزش کند.

ثالثاً، تحریمهای جدید موجب می شود که ایران نتواند خود را را شرایط اقتصادی جدید دنیا منطبق کند. این به معنی خطرناک شدن شرایط خاورمیانه ما می شود. تحریمها هرگز صلح را به ارمغان نمی آورند بلکه محل زندگی ما را نا امن و بی ثبات می گردانند. مردم بیشتری به دنبال مهاجرت به اروپا خواهند رفت و لیبرال دموکراسی های اروپایی هم به خطر خواهند افتاد. به همین دلیل است که آلمان، فرانسه و انگلستان سیستم مبادلاتی اینستکس را برای تسهیل تجارت با ایران راه اندازی می کنند تا تحریم های آمریکا را دور بزنند. این حکایت از ایمان راسخ به این باور لیبرال است که تجارت می تواند اختلافات سیاسی ما را به حاشیه براند و اینکه در نهایت ما انسانها خیلی با هم تفاوت نداریم و می توانیم کنارهم زندگی کنیم. به تمام رئیس جمهورها و نخست‌وزیرهای دمدمی مزاج بگویید این پیام را برسانید البته پشت درهای بسته چون آنها هرگز نمی خواهند اشتباهاتشان علنی شود!

خروج از نسخه موبایل