سلسله نشست های «اقتصاد غیر رسمی»

photo 2018 07 10 17 44 27سلسله نشست های «اقتصاد غیر رسمی» با حضور پروفسور فردریش اشنایدر، استاد اقتصاد در دانشگاه یوهانس کپلر اتریش برگزار می شود

همواره بخشی از عملکرد عمومی کشورها به‌عمد از دید مأموران و واحدهای جمع‌آوری آمار و اطلاعات مخفی نگه داشته می‌شود. این فعالیت‌ها، که ممکن است هم قانونی و هم از نظر اقتصادی مولد باشند، بیش‌وکم در اقتصادهای مختلف مشاهده می‌شوند، اما در کشورهای درحال‌توسعه گسترده‌تر و لذا اثرگذارترند. افراد ممکن است به دلایل مختلف، ازجمله فرار از پرداخت مالیات‌ها و عوارض گمرکی؛ فرار از پرداخت حق بیمه‌های اجتماعی؛ اجتناب از رعایت استانداردهای قانونی معین نظیر حداقل مزد، سقف ساعت کار، استانداردهای حفاظتی یا بهداشتی؛ و اجتناب از رعایت روش‌های اداری معین نظیر تکمیل پرسشنامه‌های آماری یا سایر فرم‌های اداری، فعالیت‌هایی که ماهیتاً قانونی هستند را به‌عمد از نهادهای رسمی پنهان کنند. در ادبیات از این بخش پنهان اقتصاد به نام‌های مختلفی تعبیر شده که اقتصاد غیررسمی و سایه‌ای ازجمله آنها هستند.

فعالیت در بخش غیررسمی پایه کسورات (اعم از مالیات‌ها و حق‌بیمه) را کاهش می‌دهد و، بنابراین، بر منابع درآمدی دولت و صندوق‌های بیمه‌ای تأثیر دارد. ازطرف‌دیگر، فعالین در این بخش با برخورداری از مزایای عمومی، بدون مشارکت در پرداخت مالیات، مصداق واقعیِ کسانی هستند که از پدیده سواری مجانی سود می‌برند. افزون‌براین، این افراد، ازآنجایی‌که عموماً تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند، فاقد امنیت درآمدی در هنگام مواجهه با مخاطرات اقتصادی و در معرض خطر فقر در سنین سالمندی قرار دارند. هر چقدر اندازه این بخش از اقتصاد بزرگ‌تر باشد، این مخاطرات و تبعات گسترده‌تر خواهد بود. باتوجه‌به اهمیت اقتصادی و اجتماعی این موضوع، مطالعه این پدیده همواره موردتوجه اقتصاددانان و سیاست‌گذاران در کشورهای جهان بوده است. تشریح ویژگی‌ها و اندازه‌گیری ابعاد این بخشِ پنهان از اقتصاد، شناسایی عوامل مؤثر بر تشکیل و گسترش آن و تبعات متعاقب آن، طراحی سیاست‌هایی برای انتقال بخش غیررسمی به رسمی و معرفی روش‌هایی برای پوشش بیمه‌ای شاغلین در این بخش ازجمله محورهای اصلی تحقیقات در این حوزه هستند.

در راستای اهمیت این موضوع برای صندوق‌های بیمه اجتماعی، و به‌طور ویژه سازمان تأمین اجتماعی، موضوع «اقتصاد غیررسمی و تأمین اجتماعی» در دستور کار مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی قرار گرفت. دعوت از «پروفسور فردریش اشنایدر»، استاد نام‌آشنای اقتصاد در دانشگاه یوهانس کپلر اتریش و متخصص اقتصاد سایه‌ای و غیررسمی، برای برگزاری نشست‌هایی با محور «اقتصاد غیررسمی؛ ابعاد و پیامدهای آن» و با همکاری موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، یکی از اقدامات مؤسسه در این راستاست. در ذیل این محور کلی، سه نشست با حضور و سخنرانی پروفسور اشنایدر تحت عناوین زیر برگزار خواهد شد:

  1. اقتصاد غیررسمی در ایران: در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی (نیاوران)، دوشنبه ۲۵ تیر، ساعت ۹ الی ۱۱:۴۰
  2. ملاحظاتی در مورد اقتصاد غیررسمیِ «دیجیتال»؛ در سالن اجتماعات ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی، روز سه شنبه ۲۶ تیر، ساعت ۹ الی ۱۱:۴۰
  3. اشتغال و بازار کار غیررسمی؛ در سالن اجتماعات ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی، روز سه شنبه, ۲۷ تیر، ساعت ۹ الی ۱۱:۴۰

ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است.

خروج از نسخه موبایل